پنچر گیری: نحوه تعویض لاستیک پنچر شده

۱۳۹۹/۵/۱۴

آیا تا بحال برایتان پیش آمده است که کنار جاده با لاستیک پنچر گیر افتاده باشید؟ می خواهید که خودتان بدون کمک گرفتن از دیگران لاستیک پنچر شده تان را تعویض کنید؟
خوشبختانه اینکار بسیار ساده بوده و نیازمند کمی تلاش است.

ماشین-پنچر-شده

مراحل
1.یک مکان ثابت، مسطح و امن برای تعویض چرخ پیدا کنید.
برای جلوگیری از حرکت اتومبیل، نیاز است تا در مکانی مسطح و ثابت قرار گیرید. اگر نزدیک جاده هستید تا جایی که امکان دارد از محل رفت و آمد ماشین ها دور شوید و فلاشرها را روشن کنید. از ایستادن در زمین های نرم و تپه ای خودداری کنید.

2.ترمز دستی را بکشید و ماشین را پارک کنید.

3. اجسام سنگینی مانند سنگ، بتن و .... را در جلوی چرخ های عقبی قرار دهید.

قرار-دادن-اجسام-سنگین-جلوی-چرخ

4. جک و چرخ زاپاس را بیرون بیاورید.
جک را زیر بدنه ماشین نزدیک به چرخی که می خواهید تعویض کنید قرار دهید. مطمئن شوید که جک با قسمت فلزی بدنه ماشینتان در تماس است.
خیلی از ماشین ها در امتداد قسمت زیرین دارای پلاستیک هستند اگر جک را به طور اشتباه در این قسمت قرار دهید هنگامیکه شروع به بالا بردن کنید ممکن است قسمت پلاستیکی بشکند.

جک-و-چرخ-زاپاس

خیلی از ماشین های مدرنی که بدنه یکپارچه دارند در قسمت پشت محفظه چرخ های جلو و یا جلوی محفظه چرخهای پشتی یک شکاف یا علامت دارند که نشان دهنده این است که جک کجا باید قرار گیرد.
در مورد ماشین های قدیمی هم بهتر است جک را روی تیرک بدنه درست پشت چرخ جلویی یا جلوی چرخ پشتی قرار دهید.

5. ارتفاع جک را افزایش دهید تا حدی که ماشین را نگه دارد و خیلی بالا نرود.
جک باید بسیار محکم در قسمت زیرین اتومبیل قرار بگیرید. مطمئن شوید که جک عمود به زمین باشد.

جک-زدن-زیر-ماشین

6. قالپاق را برداشته و مهره ها را با چرخاندن در جهت خلاف عقربه های ساعت شل کنید. آنها را کاملا بیرون نیاورید فقط تا حدی که فشار کم شود و شل شوند. با نگه داشتن چرخ روی زمین هنگامیکه مهره ها را شل می کنید مطمئن شوید که به جای مهره ها چرخ را نمی چرخانید.
از آچاری که همراه خود ماشین است استفاده کنید.
ممکن است نیروی زیادی لازم باشد تا بتوان مهره ها را باز کرد. اگر موفق نشدید می توانید وزنتان را روی آن بیاندازید و یا با کوبیدن پا روی آچار آنها را باز کنید( حتما مطمئن باشید که آچار را در جهت درست یعنی خلاف عقربه های ساعت بچرخانید.) اگرچه استفاده از وزنتان یا استفاده از پا می تواند خطر درآمدن مهره ها را به همراه داشته باشد که ادامه را مشکل می سازد.

باز-کردن-مهره-های-چرخ


7. بوسیله جک چرخ را از روی زمین بلند کنید. باید به اندازه ای ماشین ر ابالا برده تا بتوانید چرخ پنچر را خارج کرده و زاپاس را جایگزین کنید.
هنگامیکه می خواهید ماشین را بالا بدهید مطمئن شوید که ماشین ثابت است و اگر بی ثباتی مشاهده کردید مشکل را برطرف کرده و به کار ادامه دهید.
اگر متوجه شدید که جک به صورت زاویه دار بالا می رود آنرا پایین بیاورید و جای آنرا عوض کنید تا بتواند مستقیم بالا برود.
ایده خوبی است اگر همیشه یک جک کوچک هم در ماشین داشته باشید که اگر جک در حین تعویض لاستیک خراب شد از آن استفاده کنید.

بالا-بردن-ماشین-توسط-جک

8. مهره ها را در جهت خلاف عقربه های ساعت بپیچانید و کاملا آنها را خارج کنید.

شل-کردن-مهره-های-چرخ

9. چرخ را خارج کنید. لاستیک پنچر شده را زیر ماشین قرار دهید که اگر جک درست عمل نکرد و ماشین افتاد روی چرخ بیافتد و از جراحات جلوگیری کند. (اما اگر جک روی زمین محکم و مسطح باشد چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد)

تعویض-چرخ-پنجر-شده

10. چرخ زاپاس را روی مرکز قرار دهید. طوقه آن را با پیچ ها تنظیم کنید و مهره ها را ببندید.
مطمئن شوید که چرخ را برعکس نبندید. والف تیوب باید به سمت خارج باشد.

زاپاس-ماشین

11.مهره ها را با دست تا زمانی که کاملا سفت شوند بپیچانید. در ابتدا آنها باید بسیار راحت بچرخند. بعد با استفاده از آچار تا جایی که ممکن است مهره ها را محکم کنید.
برای اطمینان از حفظ تعادل چرخ، مهره ها را یک به یک محکم نکنید از الگوی ضربدری استفاده کنید هر مهره را یک دور کامل بپیچانید تا زمانیکه همه آنها به یک اندازه محکم شوند.
از فشار آوردن زیاد بپرهیزید زیرا ممکن است باعث واژگونی جک می شوید. پس از اینکه جک را برداشتید و ماشین را پایین آوردید هم می توانید مهره ها را سفت کنید آن زمان دیگر خطر افتادن وجود ندارد.

سفت-کردن-مهره-های-چرخ

12. ماشین را پایین بیاورید بدون اینکه تمام فشار روی چرخ بیافتد. مهره ها را تا جایی که امکان دارد سفت کنید.

پایین-آوردن-ماشین-بوسیله-جک


13. ماشین را کاملا پایین بیاورید که روی زمین قرار گیرد و جک را خارج کنید. سفت کردن مهره ها را تمام کنید و قالپاق را نصب کنید.

سفت-کردن-مهره-چرخ-با-آچار

14. لاستیک پنچر شده را در صندوق عقب قرار دهید و کار تمام است.

قرار-دادن-لاستیک-پنچر-در-صندوق

..